BLOG KE-2 - WEDDING

Wednesday, November 4, 2009

..::Ketam Oh Ketam::..


Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi
tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina
yang menjual ketam.

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada¿ada¿lu mau ketam cina ka ketam melayu?

Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk
mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup¿ketam cina¿¿.sana dalam
bekas tak ada tutup¿ketam melayu la¿.

Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup¿ketam melayu apek tak kasi
tutup?

Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar¿yang lain akan tengok dan
kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua
ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki
ketam tadi¿jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar¿yang lain
biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar
yang lain macam mana mau keluar.

Pengajaran:
Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang
cina berniaga¿.cina lain tak kacau¿dia tengok aje dan belajar macam mana
boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lainagarberjaya jugak. Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya,melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. sebab tu melayu tak maju


----> Melayu oh Melayu

32 comments:

cHeRyNa PiReS said...

suka hati apek tuh je nak kutuk2. tapi yelah, ketam2 tuh dia punya, suka lah dia kutuk. kalau malaysia nieh dia punya, suka lah dia nak kutuk.

ketam keling takde ke?
tak one malaysia pulak rasanya...hehehe...

nywayz cc...nuff sudah diklik.

sekian:P

LotsOfLove-Pearls said...

ada juga benarnya ek..

mamai said...

betul betul betul....hahaha dah lama tak dengar citer nie

diFa said...

interesting. indeed this true.. lol~ :P

miss izan said...

sangat setuju!

Nakamura Kazuki said...

la cik cookie hengatkan ketam masak lemak ke, ketam goreng berlada ke, tak pun ketam goreng ka...hahaha....kempunan nak makan ketam hari ni...hehehe

jemarisepi said...

BETUL BETUL BETUL...
MELAYU MMG SKER DENGKI & IRI HATI...
TU LOM MASUK BAB BURUK KAN ORG TAU...

THANK CIK COOKIES..ILMU & PENGAJARAN TU...SAMA2 LAH KITA PK PK KAN...

~amy liana8886~ said...

betul betul betu. entry nie..melayu penuh dgn hasad dengki..sb tu main bomoh la apa la..mcm2..

zaiMi said...

cite ketam tu cite betul ke cite rekaan? konpius plak.. haha

neway melayu mmg cmtu.. kalo xde prangai dengki & busuk ati mmg bukan melayu lah nmnye..

CINTAMANISZ Lite said...

Menarikkk...mmg menarik..

Naper selalu cenggitu?? Ramai org Melayu yg menyedarinya tapi ramai gak ler yg tak mengendahkannya pasal perasaan tu lagi menebal dari keinsafan dan syg bangsa sendiri..

aRien de GreaT said...

sgt setuju...bukan dlm bisness je..dlm hal lain pun

sharamli said...

setuju jgk..bl la kita nak jdik cm dy0rg kn

miSs siv said...

pena bace.
hihihi
betul kan?

pakcik kordi said...

aah.btl jgk.melayu bkn nk tolong melayu.tp pakcik kordi tolong sokmo....hmm...

Cik Cookie said...

sha,
hahaha..nanti Cik Cookie pos ketam 1 Malaysia

Cik Cookie said...

LotSofLove -Pearl,
mmg betulkan berlaku kat malaysia

Cik Cookie said...

mamai,
mula2 Cik Cookie bc mcm terkejut gak tp mmg btlkan.jadi share laa.

Cik Cookie said...

Difa,
harap jdkan ianya teladan

Cik Cookie said...

Difa,
harap jdkan ianya teladan

Cik Cookie said...

Difa,
harap jdkan ianya teladan

Cik Cookie said...

miss Izan,
gimme 5.

Cik Cookie said...

Nakamura Kazuki,
nak mkn ketam bgtau je CC.Nanti CC maska.ketam kamu beli.ngehngeh

Cik Cookie said...

jemarisepi,
tau xpe nok

Cik Cookie said...

amyliana,
itulaa budaya org melayu

Cik Cookie said...

Zaimi,
Cita btl laa syg.

Cik Cookie said...

CINTAMANIZ,
Jujur CC ckp kawan ngn Melayu mmg masalh.

Cik Cookie said...

arien,
hi5...

Cik Cookie said...

sharamli,
bila kita kawin ngn cina.ngehngeh

Cik Cookie said...

missSiv,
mmg btl yang.baca dan fshami k.

Cik Cookie said...

PakCik Kordi,
Nanti apa2 hal nak mitak tlg pakcik Kordi laa.
mcm sekarang xde lembu untuk korban.Mintak gabriella blh?

Shifu67 said...

errr... ko baru balik kursus motivasi eiiiii...

aku tak minat makan ketam... harapkan body je besar... isi sikit... silap2 boleh luka bibir...

safiza said...

stuju2...kite kene berubah!~